BMW heeft een nieuwe X1 onthuld, opvolger van het huidige model dat eind 2009 op de markt kwam. Die auto beviel door zijn vorm niet iedereen en de nieuwe is dan ook wat stoerder van vorm, meer een Sports Utility Vehicle dan voorheen. Dat is een marktsegment waarvoor behoorlijk wat belangstelling bestaat: je zit lekker wat hoger, de uitstraling is stoer en dat hoeft niet meteen betaald te worden met erg hoge kosten, al staat de huidige X1 al wel vanaf 40 mille in de prijslijst. Bij de introductie van de eerste X1 sprak BMW uitdrukkelijk over een crossover (Sports Activity Vehicle). Het was ook meer een wat hogere stationwagen dan grote broers X3 en X5. De nieuwe X1 lijkt veel meer op die duurdere, grotere. Hij is iets korter dan de huidige maar groeide in de breedte en hoogte. De auto oogt in elk geval prettiger, harmonieuzer en meer volwassen. BMW claimt dat zowel de passagiers als de bagage meer ruimte krijgen. Dat laatste wordt al gestaafd met cijfers: was de bagageruimte voorheen 420 of 1350 liter met de bank plat, in de nieuwe X1 past 505 liter en zelfs 1550 liter als de tweede zitrij omlaag gaat. Grootste verschil met generatie 1 is dat deze nieuwe geënt is op het platform dat ook voor de Mini en de 2 Serie Active Tourer wordt gebruikt. Dat betekent standaard voorwielaandrijving in plaats van achterwielaandrijving en 4×4 als optie. In die xDrive versies rijdt u ook meestal met voorwielaandrijving; de achterwielen gaan alleen meedoen bij gripverlies. Jammer voor de echte liefhebbers, wel ongetwijfeld zuiniger. Het motorenaanbod bestaat alleen uit tweeliter viercilinders. Benzinerijders hebben de keuze uit de 20i met 192 pk of de 25i met 231 pk. De 20i is er zowel als sDrive (voorwielaandrijving) als xDrive, de 25i is aanvankelijk alleen met vierwielaandrijving leverbaar. Dieselen kan met de sDrive18d (150 pk), xDrive20d (190 pk) en xDrive25d (231 pk). Met de keuze voor de motor, staat het type aandrijving dus al vast bij de diesels. BMW claimt dat de nieuwe X1 tot 17 procent zuiniger is dan het model dat hij aflost. Dat verschil zal met name uit de motoren moeten komen, het gewicht van de auto bleef in het geval van de sDrive vrijwel gelijk, de vierwielaangedreven xDrive is zo’n 35 kilo lichter. Eind oktober staat de nieuwe X1 in de BMW-showrooms, waardoor de sDrive18d met handbak nog net in aanmerking komt voor 20 procent bijtelling. Per 2016 geldt voor alle versies het hoogste bijtellingspercentage.
Leave a Comment