De Britse fabrikant Jaguar, onderdeel van het Tata concern in India, is uitermate actief met de introductie van nieuwe modellen. In juni verschijnt de compacte XE in de showrooms van de dealers en gisteren werd al de nieuwe XF onthuld, de tweede generatie van de auto die enige jaren geleden de nieuwe vormtaal van het merk introduceerde. De XF maakt zijn tentoonstellingsdebuut op de New York Auto Show begin april en komt het najaar naar ons land. Jaguar is erg goed in het trekken van aandacht met bijzondere stunts, en gisteren lieten ze de nieuwe XF over twee dunne kabels rijden die over de Thames waren gespannen. Die aandacht is belangrijk, want de fabrikant wil met de XF een groter stukje van de taart die nu vooral door Duitse concurrenten wordt verorberd. Audi A6, BMW 5-Serie, Mercedes-Benz E-Klasse, eat your heart out, zo was ongeveer de boodschap. De nieuwe XF moet nieuwe maatstaven zetten in het zakelijke segment. Door zijn aluminium-intensive architecture is hij tot 190 kilogram lichter dan zijn voorganger. Dat betaalt zich uit in prestaties en dynamiek van topniveau, in combinatie met opmerkelijk lage verbruikscijfers (vanaf 4,0 l/100 km). De nieuwe XF heeft in zijn klasse bovendien de laagste CO2-uitstoot van alle niet-hybride modellen. Ondanks iets compactere buitenmaten (millimeters) zijn ruimteaanbod en comfort van een hoger niveau, onder andere door eeeen langere langere wielbasis.
Maar liefst 75% van de structuur van de auto bestaat uit aluminium. Het gewichtsvoordeel ten opzichte van de meest directe concurrent bedraagt 80 kg. De toepassing van aluminium heeft nog een belangrijk voordeel: de stijfheid van de carrosserie is ten opzichte van de voorganger met nog eens 28% verbeterd. De nieuwe XF maakt gebruik van Jaguars nieuwe Ingenium-motorenlijn. De versie met de 2,0-liter Ingenium dieselmotor met 120 kW/163 pk en 380 Nm is bijvoorbeeld goed voor een gemiddeld verbruik van circa 4,0 l/100 km (CO2: 104 g/km). Daarmee is het de meest efficiënte niet-hybride in zijn klasse. De XF is er ook met een tweeliter Ingenium diesel met 132 kW/180 pk en 430 Nm. Beide viercilinder dieselmodellen worden standaard geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak (achttraps automatische transmissie optioneel). Het dieseltopmodel is de 3,0-liter V6 bi-turbo met een vermogen van 220 kW/300 pk en een koppel van maar liefst 700 Nm (standaard met achttraps automaat). Er zijn ook twee benzinemotoren leverbaar, een viercilinder 2,0-liter turbo met 176 kW/240 pk en een 3.0 V6 Supercharged met 250 kW/340 pk, of 280 kW/380 pk. Alle benzineversies hebben een achttraps automatische transmissie. Standaard is achterwielaandrijving, enkele modellen zijn optioneel met vierwielaandrijving te bestellen. Ook op het gebied van infotainment en connectiviteit is de XF de meest vooruitstrevende Jaguar ooit. De spil van het nieuwe inControl Touch Pro-systeem is een 10,2 inch touchscreen met Dual View-technologie. Op dit scherm kan de bestuurder navigatiegegevens zien terwijl de passagier op het zelfde scherm bijvoorbeeld DVD-beelden ziet. Het systeem heeft ook een WiFi-hotspot. Dit netwerk van de nieuwste generatie zorgt voor een zeer snelle en stabiele internetverbinding. Een ander belangrijk bestanddeel is het 12,3 inch TFT instrumentenpaneel. De weergave van dit digitale dashboard is naar eigen inzicht in te stellen. De XF is leverbaar met de nieuwste assistentiesystemen en het is de eerste Jaguar die leverbaar wordt met LED-hoofdverlichting. Twee filmpjes hebben wij voor u, over het design en over de introductie. Klik…
Leave a Comment