Afgelopen vrijdag werd een nieuw systeem voor autorijden en autodelen gepresenteerd, dat in principe de kwaliteiten heeft om succesvol te worden. Het heet SelectDrive. Met een innovatieve formule introduceert de onderneming achter SelectDrive de mogelijkheid om auto’s logischer en voordeliger te gebruiken. Het is het geesteskind van twee ondernemers die een gat in de markt zagen en die bovendien een actieve bijdrage willen leveren aan het ‘vergroenen’ van ons autopark. Zakelijk interessant: bijtelling is niet van toepassing, aldus de initiatiefnemers. Het principe is eenvoudig, de logistiek ook. Je wordt member van Club SelectDrive, spreekt financiële afspraken door en dan wordt er een auto voor de deur gezet. Je mag deze delen, maar dat hoeft niet. Mede-initiatiefnemer Ted Sluymer: ‘Je kunt zoals bij autodeelprogramma’s wel links en rechts auto’s neerzetten in de hoop dat iemand er in gaat rijden, maar SelectDrive zet een auto voor de deur van een gebruiker. Voordeliger dan een eigen auto en beschikbaar wanneer je maar wilt. Met een speciale tag of app schakel je de auto in en kun je gaan en staan waar je wilt.’
Iedereen met een rijbewijs kan member worden van Club SelectDrive. Dat kost 29 euro per jaar. Een lidmaatschap betekent ook voorlichting en advies over auto’s voor bedrijven, zzp’ers en particulieren. SelectDrive belooft iedereen profijt bij gebruik van de nieuwe formule. Je kunt vervolgens Select Driver worden. Dan krijg je een tag thuisgestuurd die automatisch wordt geactiveerd als je wilt rijden. In de auto zit een SelectDriveBox die de activiteit van de auto per gebruiker vastlegt. Nick Vlot van de onderneming: ‘SelectDrive is de nieuwe mobiliteit. Auto’s staan veelal een groot deel van de dag stil. Deel de auto daarom met je baas, je BV of met wie dan ook. Je hebt nooit bijtelling en geen forse boete als je stopt, want met boetes werken wij niet. Laat je door je partner naar je werk brengen en doek je tweede auto op. Denk creatief, autorijden verandert. Het kan slimmer, voordeliger en als het kan ook groener.’
Elektrisch rijden?
SelectDrive propageert elektrisch rijden. De transitie naar elektrische mobiliteit heeft echter tijd nodig. Daarom biedt de organisatie nu éérst EV’s aan (SelectricDrive), en daarna auto’s die zo schoon mogelijk zijn. Sluymer: ‘Speerpunt wordt de nieuwe Nissan LEAF, die je hiermee dus zonder bijtelling kunt rijden. Dat is mooi meegenomen, maar wij willen vooral werken met ondernemers die écht maatschappelijk verantwoord ondernemen. Groot of klein bedrijf, zzp’ers, wij hebben doelgerichte oplossingen voor hen. Voor particuliere rijders trouwens ook.’ SelectDrive is dus totaal anders dan welk ander deelautoprogramma dan ook. Het werkt zonder contract, je krijgt nooit een boete als je stopt en je kunt de auto delen met een bedrijf. Voor een ZZP’er kan dat zijn eigen bedrijf zijn. Hoe het helemaal precies werkt, wordt stilgehouden en alleen verteld aan leden (members) die actief SelectDriver worden. Om iets te verklappen: je rijdt met behulp van zogeheten Drives, een soort beltegoed. Betaal je niet (meer), dan doet de auto het niet langer. De formule is duurzaam, uiteraard fiscusproof en totaal anders dan elk ander autodeelproject, zo stellen de initiatiefnemers. Wij komen er vast en zeker nog weleens op terug. Zie ook www.selectdrive.nl, waar u deze week ook een rekenvoorbeeld gaat vinden.
Leave a Comment