U heeft dat waarschijnlijk – hopelijk – ook: een absolute voorliefde voor iets, een ding, een voorwerp dat voor u erg belangrijk is en waar anderen weinig van snappen. Een schilderij, een meubelstuk, een horloge, noem maar op. Eigenlijk is het een variant op de beer die je vroeger als kind had, de onafscheidelijke beer. De Alfa Romeo Giulia uit de jaren ’60 kroop veertig jaar geleden onder mijn huid en in mijn hart en sindsdien ben ik verliefd, krijg ik een week gevoel rond de hartstreek als ik er één zie of hoor. Dat gaat nooit meer over. Dus hoe mooi was vanmorgen het doorlopen van allerlei nieuws en informatie, want de geweldige Amerikaanse website www.jalopnik.com plaatste in samenwerking met www.petrolicious.com een artikel over een jonge Amerikaan die even reddeloos en redeloos verliefd is op dat merkwaardige vierkante Italiaanse autootje en die er zijn droombaan door bemachtigde. Voor de autoliefhebbers onder u is dit artikel, en vooral de video, een feest voor ogen en oren.
U heeft dat waarschijnlijk – hopelijk – ook: een absolute voorliefde voor iets, een ding, een voorwerp dat voor u erg belangrijk is en waar anderen weinig van snappen. Een schilderij, een meubelstuk, een horloge, noem maar op. Eigenlijk is het een variant op de beer die je vroeger als kind had, de onafscheidelijke beer. Ik heb dat met de Alfa Romeo Giulia uit de jaren ’60. Die kroop veertig jaar geleden onder mijn huid en in mijn hart en sindsdien ben ik verliefd, krijg ik een week gevoel rond de hartstreek als ik er één zie of hoor. Dat gaat nooit meer over. Dus hoe mooi was vanmorgen het doorlopen van allerlei nieuws en informatie, want de geweldige Amerikaanse website www.jalopnik.com plaatste in samenwerking met www.petrolicious.com een artikel over een jonge Amerikaan die even reddeloos en redeloos verliefd is op dat merkwaardige vierkante Italiaanse autootje en die er zijn droombaan door bemachtigde. Dat is mij ooit ook eens gelukt met een auto, een DAF, maar dat is weer een heel ander verhaal. Hoe het ook zij, voor de autoliefhebbers onder u is dit artikel, en vooral de video, een feest voor ogen en oren. Nu maar hopen dat niet ineens de prijzen van een Alfa Romeo Giulia skyhigh gaan. Want u begrijpt, er moet er weer één komen.
Jan Rooderkerk
Most people use their job as a way to get a car. Dorian Valenzuela, however, is not most people: he used his 1970 Alfa Romeo Giulia 1300 Ti to land a job, in this case at Singer Vehicle Design, where he helps create that company’s bespoke Porsche 911s. Nor did Valenzuela follow the typical path to a career in the automotive world. While still in university–where he was studying transportation in the hope of one day working on a race team–he applied for an internship at NASA and eventually landed a position at the Jet Propulsion Laboratory. Valenzuela would go on to spend more than ten years in the aerospace industry and some of his work, in the form of the Mars rovers, can now be seen roaming around that red planet. Always a car enthusiast, Valenzuela spent his evenings and weekends at home wrenching on his Alfa and Porsche 964. One day, needing parts for the Porsche, he responded to an advertisement and found himself walking into the Singer shop, just outside of Los Angeles. The clean, classic builds and attention to detail in the Singer cars immediately resonated with him, as he shared similar goals for his Alfa. Once the folks at Singer got a look at that Alfa, they agreed. Valenzuela soon found himself changing careers, moving from the space age to the world of vintage (or, at least, vintage-looking) cars. Given the time he’s invested in the car and the doors it has opened for him, it’s hardly surprising that this Alfa Romeo has a special place in Valenzuela’s heart. Indeed, as Valenzuela puts it, the car is an extension of him and while he doesn’t consider himself an artist, this car is absolutely a work of art.
Leave a Comment