In de zakelijke wereld, waar tegenwoordig bijna alles digitaal gebeurt, is het gemakkelijk om offline marketing (marketing materiaal dat echt is uitgeprint) over het hoofd te zien. Maar toch is het nog steeds een heel effectief middel om de marketing van je bedrijf te bevorderen. Maar je offline media mag natuurlijk geen aanslag op je jaarbudget zijn. Met deze vijf oude maar gouden ideeën voor offline marketing materiaal kun jij je mailingstrategie die boost geven, die het zo hard nodig heeft.
Vijf van de beste offline marketingideeën om je op weg te helpen naar succes
Verjaardagskaarten
Niets is persoonlijker dan het sturen van een verjaardagskaart naar je klanten. Zelfs als je alleen maar hun geboortemaand kent, kan dit simpele contact met de klant voor verschillende voordelen zorgen:
- Het vertelt de klant dat je ze persoonlijk kent.
- Het zorgt ervoor dat jouw bedrijf weer onder de aandacht komt (vooral als het een klant is met wie je al een tijdje geen contact hebt gehad).
- Het biedt verkoopkansen (overweeg om als verjaardagscadeau een cadeaubon of een coupon te verstrekken).
- Het helpt om je CRM up-to-date te houden (door de geretourneerde kaarten weet je dat het adres niet meer juist is).
Je kunt kaarten afdrukken, die er uitzien als kaarten die je in de winkel zou kopen, maar dan met je eigen logo erop. In plaats van een generieke begroeting, kun je ook kiezen voor een grap en een afbeelding van hoge kwaliteit, die iets uit jouw branche vertegenwoordigt.
Als laatste, maar daarom zeker niet minder belangrijk, moet je ervoor zorgen dat je zelf met de hand de kaart ondertekent en (indien mogelijk) het adres met de hand op de envelop schrijft. De kaart lijkt dan persoonlijker. Probeer voor een leuk cursief lettertype, dat gemakkelijk te lezen, is te kiezen.
Reclamemateriaal
Je kunt je bedrijfsnaam op alles, van boodschappentassen en EHBO-koffers tot stoelen, tenten en USB sticks met logo laten afdrukken. Maar voordat jouw budget voor bureaugadgets en computeraccessoires de pan uit rijst, heb je wel een strategie nodig waarmee deze promotionele artikelen zichzelf weer terugverdienen. Denk voor de beste offline marketing in de vorm van reclamemateriaal aan deze vier dingen.
- De items die je kiest, moeten bij jouw bedrijf passen.
- Overweeg om alleen items te kiezen, die mensen ook daadwerkelijk zullen gebruiken.
- Items met een lange houdbaarheid zullen betere indrukken maken (dus geen wegwerpartikelen).
- Bepaal wie het item waard is (hoe hoger de klantwaarde, hoe meer geld je hebt om aan een item te besteden).
Verfraaide postkaarten
Iedereen kan een kleurrijke ansichtkaart per post versturen. Maar als je echt wilt opvallen, kleed je platte kaarten aan met iets dat actie stimuleert. Voeg een verwijderbare sticker, een kraslaag, een QR-code of afneembare coupon toe, waardoor mensen jouw promotie sneller zullen gebruiken.
Als je een zeer lokale markt bedient, kun je ook overwegen om een afbeelding van een populaire hotspot, die mensen zullen herkennen, op de kaart te zetten. Op zijn minst zal het hun aandacht trekken.
Gratis monsters
Mensen houden van gratis dingetjes. Het toevoegen van een gratis monstertje voegt dimensie aan je boodschap toe en verleidt mensen om je boodschap beter te lezen. Het geeft hen ook een kans om een product, voordat ze het kopen, uit te proberen. Voeg een kortingsbon toe als extra stimulans om je product, als ze het leuk vinden, ook echt te kopen.
Magneten
Tenslotte, is een magneet ons allerbeste offline marketingidee.
Misschien is dit wel één van de oudste weggeefertjes, maar dat maakt niet uit want het is ook één van de meest effectieve. Je geeft niet alleen een handig, praktisch hulpmiddel weg, dat je ontvanger elke dag kan gebruiken, maar je plaatst zo ook je bedrijfsnaam en contactgegevens op één van de meest bezochte plekken in huis, namelijk de koelkast. Bij Van Helden Relatiegeschenken kan je veel verschillende magneten vinden en online bestellen.
Voeg een kortingsbon of andere promotie toe en zet je bedrijfsinformatie duidelijk op de magneet. Of kies voor een magneet met een fotolijstje om de kans dat je publiek het ook daadwerkelijk zal gebruiken te vergroten.
Leave a Comment