In een tijdperk van toenemende connectiviteit en technologische vooruitgang zijn slimme auto’s de norm geworden op onze wegen. Maar onder de gestroomlijnde buitenkant en geavanceerde functies gaat een verontrustende realiteit schuil: je auto kan je bespioneren en elke beweging opnemen, inclusief je privéleven. Een recent onderzoek van ExpressVPN heeft de verontrustende waarheid onthuld over de mate waarin autofabrikanten je persoonlijke gegevens verzamelen en delen.

De Privacy Test

In het onderzoek werden 25 verschillende automerken onder de loep genomen en het resultaat was grimmig: geen enkel merk doorstond de consumententest op privacy. Schokkend genoeg bleek maar liefst 84 procent van de autobedrijven de verzamelde gegevens van autobezitters te bekijken, te delen of zelfs te verkopen. De verzamelde persoonlijke gegevens gaan veel verder dan wat nodig is voor de werking van het voertuig of de relatie van het automerk met zijn bestuurders.

Intieme Details en Verontrustende Praktijken

Het onderzoek van Mozilla onthulde dat zes autobedrijven alarmerend ver gaan en intieme informatie verzamelen zoals de medische en genetische gegevens van een bestuurder, rijgewoonten, bestemmingen en zelfs hun muzikale voorkeuren. Nissan gaat zelfs zo ver dat het “seksuele activiteit” opneemt in de gegevens die het verzamelt, terwijl Kia openlijk erkent dat het informatie over je “seksleven” kan verzamelen in zijn privacybeleid.

Uitbreiding naar “Speciale Categorieën”

Het privacybeleid van Kia stelt dat het “speciale categorieën” gegevens kan verwerken, waaronder gevoelige aspecten zoals ras, religie, seksuele geaardheid en politieke overtuigingen. De omvang van de gegevensverzameling gaat verder dan de ingebouwde systemen van de auto en omvat ook aangesloten diensten en bronnen van derden, zoals online radiodiensten en navigatie-apps.

Gevolgen voor Individuele Privacy

Deze enorme hoeveelheid gegevens blijft niet stilstaan, maar wordt gebruikt om profielen op te stellen en conclusies over jou te trekken, van je intelligentie tot je interesses. Nu de auto-industrie connectiviteit en autonoom rijden blijft omarmen, wijzen voorspellingen op een stijging in de verkoop van diensten als muziek- en videostreaming en abonnementen op rijhulp en zelfrijden. Deze diensten kunnen zeer winstgevend zijn voor autofabrikanten als ze meer klantgegevens verzamelen.

Zelfs Techgigant Tesla Schiet Tekort

Zelfs techgigant Tesla, ondanks zijn prominente positie op de markt voor elektrische auto’s, voldeed niet aan Mozilla’s criteria voor beveiliging, gegevenscontrole en AI. Tesla heeft eerder te maken gehad met kritiek over zijn privacy praktijken, waaronder incidenten waarbij medewerkers video’s en beelden deelden die waren opgenomen door camera’s van klantenauto’s.

Het Verkoopbeleid van Autobedrijven

Van de onderzochte automerken gaf 84 procent toe dat ze persoonlijke gegevens kunnen delen met serviceproviders of gegevensmakelaars, en 76 procent bekende dat ze deze gegevens mogelijk kunnen verkopen. Alleen Renault en Dacia, die beide onder hetzelfde moederbedrijf vallen, verklaarden expliciet dat bestuurders het recht hadden om hun persoonlijke gegevens te wissen. Deze merken, met hun hoofdkantoor in Europa, profiteren van de bescherming van de privacywetgeving General Data Protection Regulation (GDPR).

Toekomstige Overwegingen

Terwijl de auto-industrie zich blijft ontwikkelen, doemen vragen over gegevensbeveiliging en persoonlijke privacy op. Het valt nog te bezien of autofabrikanten de nodige stappen zullen nemen om je persoonlijke gegevens te beschermen terwijl de smart car revolutie zich ontvouwt. In de tussentijd is het essentieel om geïnformeerd en waakzaam te blijven over de schaduwzijde van slimme auto’s.

Leave a Comment