Auto’s zijn tegenwoordig haast rijdende computers te noemen. Fabrikanten komen in hoog tempo met nieuwe innovaties die het rijcomfort verbeteren en de veiligheid vergroten. In feite hoeven we zelf al niet meer te sturen, want de volledig zelfrijdende auto’s zijn al een feit. Los daarvan zijn er diverse andere ontwikkelingen, waardoor we nog aangenamer van A naar B gebracht worden. Mocht je al jaren in dezelfde auto rondrijden, dan zul je wellicht verbaasd staan over de technologische snufjes die anno 2020 worden toegepast in nieuwe auto’s.

Verbinden met je smartphone

telefoon-iphone

Apple en Google zijn de twee grootste spelers op het gebied van besturingssystemen voor smartphones. Beide fabrikanten hebben systemen ontwikkeld die het mogelijk maken om bijvoorbeeld je smartphone te koppelen aan het computersysteem van de auto. Dat biedt nogal wat mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan het voeren van telefoongesprekken via de speakers van je auto, het luisteren naar muziek vanuit je telefoon of het gebruiken van een navigatiesysteem via de telefoon. Omdat je in veel gevallen kunt werken met gesproken opdrachten, hoef je de handen niet meer van het stuur te halen en dus rijd je veiliger.

Assistentie tijdens het rijden

Auto’s hebben tegenwoordig diverse camera’s aan boord, waardoor het voertuig zelf in staat is om rondom een volledig beeld van de situatie te krijgen. Deze camera’s maken het mogelijk om de auto zelf te laten inparkeren, van rijstrook te laten wisselen, enzovoort. In de huidige situatie is dat puur als ondersteuning bedoeld, auto’s mogen zich op dit moment nog niet op eigen kracht door het verkeer begeven. De mogelijkheden daartoe zijn er echter al wel.

Elektrisch rijden

elektrische-auto-tesla

Het produceren van elektrische auto’s heeft een enorme vlucht genomen. Het zou zomaar kunnen dat over vijf jaar alleen nog maar elektrische auto’s verkrijgbaar zijn in ons land. We hebben het dan uiteraard over de nieuwe auto’s. Onduidelijk is nog in hoeverre het elektrisch rijden effect zal gaan hebben op de tweedehands markt. De zogenoemde dagwaarde auto kan namelijk wellicht voor elektrische auto’s hoger uitvallen. Deze auto’s hebben namelijk minder onderhoud nodig, omdat er veel minder bewegende onderdelen zijn. De complexe benzine- en dieselmotoren bevatten veel meer onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn dan de elektrisch aangedreven voertuigen. Bovendien is een elektrische auto vooralsnog duurder in aanschaf, al wordt verwacht dat dit verschil geleidelijk zal gaan verdwijnen naarmate er meer van besteld gaan worden.

Leave a Comment