Bij het rijden van een heftruck komt het een en ander kijken. Je heftruckcertificaat halen is slechts het begin. De ervaring die je daarna op de werkvloer opdoet is nog veel belangrijker. Iedere werksituatie is weer anders en daarom is het handig als je eerst onze tips eens leest. Die kan je in gedachten houden om de heftruck veilig te kunnen gebruiken, ook wanneer je al code 95 op je rijbewijs hebt staan.
Controleer voor elke dienst de apparatuur – je verslapen, alle stoplichten tegen hebben en geen parkeerplaats kunnen vinden, zijn geen van allen excuses om vóór de dienst begint een inspectie van de apparatuur over te mogen slaan. Jouw heftruck is jouw eigen verantwoordelijkheid. Ga er niet vanuit dat de persoon, die de apparatuur voor je heeft gebruikt, alles heeft bekeken of goed achterlaat. Heftrucks kunnen erg gevaarlijk zijn. Houd controle over je eigen veiligheid en doe vóór de dienst altijd een inspectie.
Draag de juiste uitrusting – comfortabel kunnen werken is in deze positie belangrijk. Als je in de winter buiten werkt of in een onverwarmde loods, is het belangrijk dat je warm blijft anders vertraagt je reactietijd namelijk. In de hitte heb je een vochtafvoerende basislaag nodig om je droog te houden. Beschermend schoeisel is belangrijk en het kan ook zijn dat je verplicht een veiligheidshelm moet dragen.
Ga voorzichtig in en uit de heftruck – geloof het of niet, veel ongelukken met vorkheftrucks gebeuren simpelweg bij het in- en uitstappen van de cabine. Het is best hoog en je kunt gemakkelijk misstappen. Wanneer mensen het langer doen en minder voorzichtig worden, gebeuren er ook vaak ongelukken. Je zou kunnen denken dat het geen probleem is om te proberen erin te springen met je handen vol of je zou voordat je weggaat kunnen vergeten te kijken of er misschien vet of vloeistof op de trede ligt. Blijf dus altijd waakzaam.
Ken de hoogte van de lading– het is belangrijk om altijd te weten dat er geen lage obstakels zijn, die je zou kunnen raken. Lage draden, een bord, een uitstekend rek, een deurkozijn, enz. kunnen allemaal gevaarlijk zijn. Ken de hoogte van je heftruck en de lading die je vervoert. Zorg ervoor dat je het obstakel altijd kunt verwijderen.
Houd de lading laag – tijdens het rijden met een lading moet je de vorken, met behoud van de stabiliteitsdriehoek, zo laag mogelijk bij de grond houden. Als je een lading verplaatst terwijl de vorken te hoog zijn, kun je niet alleen kantelen, maar er kan ook iets van de lading vallen of je kunt iemand bezeren.
Laat je niet afleiden – als heftruckchauffeur heb je waarschijnlijk veel meer vrijheid en minder toezicht dan je bent gewend. Als je bijvoorbeeld aan een lopende band in een fabriek werkt, heb je constant een paar supervisors, die je in de gaten houden. Heftruckchauffeurs hebben zelden iemand die controleert wat ze doen. Dit betekent niet dat je je werk moet laten versloffen, constant met anderen moet gaan kletsen of gewoon maar wat doen.
Oefen de hellingen – rijden op hellingen kan met een lege truck best intimiderend zijn. Stel je eens voor hoe je je zult voelen als je de eerste 50 keer een lading de helling op of af moet verplaatsen. Ga naar voren als je omhoog rijdt en achteruit als je omlaag rijdt. Het allerbelangrijkste: probeer nooit om met hoge snelheid een oprit of een helling op te gaan. Het wordt aanbevolen om, voordat je met een volledige lading gaat proberen te rijden, eerst de basisbewegingen op een helling te oefenen.
Eet verstandig – je vraagt je waarschijnlijk af wat eten met je werk te maken heeft, toch? Nou het zit zo, gezonde voeding houd je energiek en alert. Om nog maar te zwijgen over het feit dat het ook je immuunsysteem sterk zal houden. Als je de hele dag suiker en ongezond voedsel eet, ervaar je pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel. Bovendien is het bekend dat voedingsmiddelen, die veel gluten bevatten, je hoofd mistig maken wat gevaarlijk is tijdens dit werk. Als je een snack nodig hebt, is het beter om voor noten, granola, een appel of stukjes wortel te kiezen in plaats van wat er toevallig uit de automaat te halen valt.
Leave a Comment