Enige weken geleden toonden wij u foto’s van een fraai nieuw horloge van Frederique Constant, het in Zwitserland gevestigde bedrijf van Peter Stas en Aletta Bax. Zij zijn ook de eigenaars van Alpina Watches. Vandaag lanceren zij voor beide merken een reeks smartwatches met een echt Zwitsers uurwerk. Ze haalden er al uitgebreid de nieuws website www.nu.nl mee. Hun zogeheten Horological Smartwatch is in feite een fitnesstracker die is verborgen achter de wijzerplaat van een kwartshorloge. De chip in het horloge houdt bewegings- en slaapactiviteit bij, en geeft dit weer in apps voor iOS en Android. Het gehaalde percentage van het stappen- of slaapdoel is ook op het horloge te zien via een klein wijzertje dat van 1 tot 100 loopt. Frederique Constant zegt één model te zullen aanbieden voor minder dan duizend euro. Prijzen van andere varianten zullen hier vermoedelijk ruim boven liggen, onder meer bij een versie die is afgewerkt met 18-karaats roségoud. De horloges verschijnen eind april of begin maart op de markt. De batterij in de Horological Smartwatch gaat volgens de maker ruim twee jaar mee. Volgens mede-oprichter Peter Stas haalt het horloge zo’n lange accuduur door zuinig om te gaan met de slimme functies en door geen constante Bluetooth-verbinding met de smartphone te houden. Een synchronisatie kan wel worden ingezet door de gebruiker, door op het kroontje naast de wijzerplaat te drukken. De tijd die het horloge toont is afkomstig van de smartphone en het horloge draait automatisch voor- of achteruit als een nieuwe tijdzone wordt betreden, of bij het ingaan van de zomer- en wintertijd.
De elektronica in de slimme horloges is ontwikkeld in samenwerking met Fullpower, een Amerikaans bedrijf dat haar MotionX-technologie ook levert aan onder andere de fitnesstrackers van Jawbone en Nike. Fullpower maakt ook de app die wordt gebruikt door de apparaten. Frederique Constant belooft nieuwe functies te blijven toevoegen aan de Horological Smartwatches om met zijn tijd mee te gaan. De ondersteuning geldt zeker tien jaar, zei Stas bij de presentatie van de smartwatches. Ook het vervangen van de printplaat in het horloge als onderdeel van een driejaarlijks onderhoud is mogelijk, zei hij. Dit zou bijvoorbeeld nodig kunnen zijn als nieuwe smartphones geen Bluetooth-verbindingen meer ondersteunen. De technologie van Fullpower wordt niet alleen gebruikt in de eigen smartwatches van Frederique Constant. De twee bedrijven richten de gezamenlijke onderneming MMT op, die licenties op de technologie zal verkopen aan andere bedrijven. Collega horlogefabrikant Mondaine is het eerste bedrijf dat de MMT-technologie afneemt om een eigen smartwatch te maken. Een prachtige ontwikkeling dus, waar we best trots op mogen zijn. En voor horlogeliefhebbers die veel werk maken van hun conditie is dit een mooi alternatief voor de bekende en komende smartwatches met een veel minder klassiek en stijlvol uiterlijk.
Leave a Comment