Wij moeten u teleurstellen, de auto die u hier ziet is niet te koop en komt ook niet te koop. Maar veel van wat er getoond wordt zal wel het productiestadium halen, hopelijk inclusief de aansprekende vormgeving. Dit is de Volkswagen Budd-, een erg leuk, innovatief en avantgardistisch model dat herinnert aan het bekende VW-busje. Het geheel emissievrije, elektrisch aangedreven autootje kreeg op de Consumer Electronic Show (CES) in Las Vegas enorme bijval van pers en publiek.>>

 

vw_budd-e_concept2-570x380 Wij moeten u teleurstellen, de auto die u hier ziet is niet te koop en komt ook niet te koop. Maar veel van wat er getoond wordt zal wel het productiestadium halen, hopelijk inclusief de aansprekende vormgeving. Bij Volkswagen in Wolfsburg is het sinds de sjoemelsoftware niet alleen maar kommer en kwel. Er wordt ondanks deze faux-pas ook nog keihard aan de toekomst gewerkt. Een van de zichtbare resultaten daarvan is deze Budd-e, een erg leuk, innovatief en avantgardistisch model dat de herinnering aan het bekende VW-busje ook diep in de 21ste eeuw levend dient te houden. Het geheel emissievrije, elektrisch aangedreven autootje kreeg op de Consumer Electronic Show (CES) in Las Vegas enorme bijval van pers en publiek. Het studiemodel verdiende al direct enkele prijzen, onder meer van het toonaangevende online technologiemagazine ‘Engadget’ dat de Budd-e uitriep tot winnaar in de categorie ‘Beste Innovatie’. En dat is best wel een grote prestatie, want er stond behalve deze VW ook verder nog heel wat bijzonders op de diverse stands in Las Vegas. In haar conclusie onderstreepte het online magazine de nadruk op de actieradius en de snelheid van opladen. Het in de VS zeer populaire online magazine ‘SlashGear’ deed ook een duit in het zakje en verkoos de Budd-e microbus als overall winnaar.

Autodesk VRED Professional 2014 SR1-SP7

volkswagen-budd-e-concept-0005-970x546-c

160106-volkswagen-budd-e-953a_68c29580c373dede6e905dc8071bc2e1.nbcnews-ux-2880-1000-1024x647

De specificaties van deze Volkswagen zien er veelbelovend uit: een actieradius tot ruim over de 500 km, vierwielaandrijving, een systeemvermogen van 235 kW/317 pk en een batterijpakket dat in de bodem van de bus is verwerkt. Het studiemodel is gebaseerd op het nieuwe MEB platform van Volkswagen voor elektrische auto’s. Heel bijzonder bij de Budd-e is de volkomen intuïtieve bediening van de diverse componenten die je nodig hebt voor het rijden. Aanraak- en gebarenbediening gaan naadloos met elkaar samen, individuele schermen vloeien in elkaar over tot infotainmentschermen. Dat gaat binnenkort wel komen. Zelfs de binnen- en buitenspiegels werken als digitale displays.

De kans dat de Volkswagen Budd-e in deze vorm ongewijzigd in productie zal gaan, is dus uitermate klein. Wat heel jammer is, want hij ziet er echt leuk en vooral heel aaibaar uit. Maar veel ervan zal in toekomstige productiemodellen terugkeren. Wij wachten het definitieve resultaat graag af. Hopelijk voor VW zijn de sjoemeldiesels dan al lang weer verleden tijd en vergeten.

Dick Schornagel

volkswagen-budd-e-6316-006

volkswagen-BUDD-e-aussen

Leave a Comment