Met de technologie die tegenwoordig beschikbaar is en de nieuwe covid maatregelen, is het voor werknemers vaak haalbaar (en zelfs handig) om vanuit huis te werken. Maar is dit eigenlijk wel gunstig voor de bedrijfscultuur, de werkstroom en de loopbaanontwikkeling?

We weten allemaal dat het internet en andere technologie platforms het gemakkelijker dan ooit maken voor mensen om geografisch gescheiden te zijn en toch voortdurend met elkaar in verbinding te staan – maar toch stelt deze realiteit zowel bedrijfsleiders als werknemers voor een grote uitdaging. We worden allemaal gedwongen de vraag te beantwoorden: Is het beter om thuis of bijvoorbeeld in een kantoorruimte Amsterdam te werken?

Dit is een beslissing die diep kan ingrijpen in alles van een organisatie, van bedrijfscultuur tot workflow. Het is er een waar steeds meer werknemers (en werkgevers) mee te maken krijgen.

1. Evenwicht tussen werk en privé

kantoor-werknemer

Hoewel thuiswerken als een luxe klinkt, kan het in feite meer kwaad dan goed doen voor je evenwicht tussen werk en privé. Je huis mag nooit een plaats van stress worden, maar eerder een bron van rust, ontspanning en gezinsvorming. Als de grens tussen werk en thuis wazig wordt, kan het moeilijker worden om de frustraties van je werkleven om 17 uur achter je te laten. Evenzo kunnen de afleidingen van het dagelijkse leven moeilijker te negeren zijn als je er gedurende je werkdag mee geconfronteerd wordt (huilende baby’s, luidruchtige huisgenoten, en je favoriete TV series).

2. Meer creatieve inhoud

Veel professionele rollen vereisen een hoge mate van samenwerking. Fysieke aanwezigheid op kantoor bevordert het snel en spontaan delen van ideeën (en voorkomt frustrerende miscommunicatie). De creatieve inhoud die het resultaat is van deze spontane uitwisseling van ideeën is vaak wat een merk onderscheidt van zijn concurrenten.

3. Mogelijkheden tot netwerken

groot-kantoor

Als je op kantoor werkt, is het voor je manager en bedrijfsleiders veel gemakkelijker om je ware potentieel te zien – je productiviteit, toewijding, en bedachtzaamheid staan dan op de voorgrond. Socialiseren met je manager biedt je de gelegenheid je leiderschapskwaliteiten te tonen en zinvolle contacten op te bouwen met succesvolle spelers in je vakgebied. Deze interactietijd op kantoor is vooral gunstig als het tijd is voor managers om promotie te maken en bonussen uit te delen.

4. Teamwork maakt de droom werkelijkheid

Als je fysiek naast je collega’s werkt, is het gemakkelijker om een helpende hand te bieden bij het oplossen van problemen waar je teamleden mee worstelen (en omgekeerd!). Het is veel moeilijker om de vorderingen van je team te volgen – of het gebrek eraan – zonder de fysieke nabijheid die een kantoor biedt.

5. Verhoogde bedrijfscultuur

sollicitatie-mannen-kantoor

Als je waardevolle tijd doorbrengt met je collega’s, maakt die sociale basis het gemakkelijker om je ideeën te uiten – en misschien nog belangrijker, je onenigheid. Het is moeilijker om via de telefoon echte relaties met collega’s te vormen, en als volwassene kan het kantoor de voornaamste plaats zijn waar mensen vriendschappen vormen.

Leave a Comment