Sony heeft onlangs laten weten dat hun langverwachte PlayStation VR2-headset ergens begin 2023 op de markt zal komen.

Dat zet de release op ongeveer 2 jaar na de eerste aankondiging, waarna er op regelmatige basis kleine beetjes informatie werden getoond.

Eerder dit jaar kwam het design naar voren, net als een eerste blik op de controllers.

Zal de PSVR2-headset een revolutie betekenen in de gamingwereld, of is het gewoon zomaar een nieuw gadget?

Laten we eerst even kijken naar wat Virtual Reality precies is, in welke sector dit nog gebruikt wordt, en wat we kunnen verwachten van de PSVR2-headset.

Wat is VR precies?

VR staat voor Virtual Reality, oftewel Virtuele Werkelijkheid.

Het omvat een breed gamma van gesimuleerde ervaringen in een digitale wereld die vergelijkbaar kan zijn met de echte wereld, of een totaal verschillende en dus verzonnen fantasiewereld.

Je zet een headset op je hoofd en voor je ogen wordt de gesimuleerde wereld getoond. Je kan hier dan mee interageren door het gebruiken van allerlei controllers, die de realiteit zo goed mogelijk proberen na te boosten.

Virtual Reality zorgt voor een vrij realistische en diepgaande ervaring met de gesimuleerde wereld, wat het natuurlijk ideaal maakt voor sectoren zoals videogaming.

VR hangt nauw vast met Augmented Reality en Mixed Reality, met het verschil dat Augmented Reality een digitale project toevoegt aan beelden van de echte wereld (denk aan Pokémon Go), en dat Virtual Reality een volledige simulatie omvat.

Mixed Reality is dan logischerwijze een mix van beide.

In welke sectoren wordt VR gebruikt?

Zoals reeds gezegd leent het concept van Virtual Reality zich uitstekend tot de videogamewereld, waar de kwaliteit van de immersie in fantasiewerelden vaak cruciaal is voor het succes van een game.

Als je volledig in een videogamewereld kan stappen, zorgt dat voor een hoogstaande game ervaring.

VR is nog niet volledig ingeburgerd in de videogamingwereld, vooral wegens de dure gadgets die je moet aankopen om met VR te beginnen: op zijn minst een VR-headset (zoals de PlayStation VR2) en wat controllers.

Je kan er ook verder in gaan en VR-handschoenen, een VR-stoel en zelfs een heus VR-pak gebruiken.

Dat maakt de immersie des te realistischer.

Het is voor de meeste gamers geen sinecure om al die zaken aan te kopen én ze aan te doen telkens ze eens een potje willen gamen, dus tot deze technologie minder logistiek met zich meebrengt, lijkt het er niet op dat VR dé standaard zal worden.

Naast de videogamesector heb je ook heel wat andere sectoren die VR op regelmatige basis gebruiken, of toch de overstap willen wagen.

Denk bijvoorbeeld aan iGaming: online gokken.

Een online casino heeft heel wat voordelen ten opzichte van een fysiek casino, voornamelijk dan het gemak om vanuit je luie zetel te kunnen spelen.

Maar fysieke casino’s hebben tot nu toe nog het niet-te-onderschatten voordeel van “echter” te zijn, en een meer realistische gokervaring te kunnen leveren.

Door het inzetten van VR-technologie kan een doorsnee online casino dat voordeel tenietdoen, en spelers ook een realistische ervaring aanbieden, waar ze dan ook wonen, wanneer ze dan ook willen spelen.

Naast entertainment zie je ook dat sectoren zoals het onderwijs VR omarmen. Denk bijvoorbeeld aan een dokter-in-opleiding die in een volledig gesimuleerde (maar realistische) omgeving naar hartenlust kan oefenen bij het uitvoeren van operaties.

Geen gevaar voor echte patiënten, maar wel een net-echte training voor de studenten.

Hetzelfde concept kan natuurlijk ook worden toegepast bij architecten, metsers, loodgieters, en tal van andere beroepen die hands-on ervaring nodig hebben.

Of wat dacht je van leger- en politiediensten die een VR-pak aandoen, een VR-headset opzetten, een VR-geweer in de hand nemen en dan in een virtuele wereld trainingsoefeningen opzetten?

Zeer realistisch, iedereen leert er wat van, en het gevaar is minimaal.

Ook bij het ontwikkelen, uitdokteren en produceren van (nieuwe) producten zoals auto’s of zelfs gebouwen kan VR een zeer effectieve en goedkope hulp zijn.

Maar natuurlijk vormt dit alles slechts een kleine niche binnen de VR-wereld, en zal deze technologie voornamelijk gebruikt worden voor online gaming.

PlayStation VR2-headset

Met de PlayStation VR2-headset probeert Sony om de toon te zetten voor VR-headsets, en het design ziet er alvast aantrekkelijk uit.

De PSVR2 is gebaseerd op de eerste PSVR en de PlayStation 5, ook qua ontwerp. Je weet wellicht wat dit betekent: overwegend wit van kleur en een sober maar elegant design.

Er is een verstelbare hoofdband en de PSVR2 is iets compacter en lichter dan zijn voorganger, die al in 2016 werd uitgebracht.

Wat nu wel anders is: de lenzen zijn in de breedte verstelbaar, zodat je ze beter loodrecht tegenover je ogen kan zetten.

De PSVR2 maakt ook gebruik van oogtracking, zodat de bril weet in welke richting je kijkt. Door dit systeem kan de rekenkracht die nodig is om de wereld te simuleren efficiënt worden ingezet, want alleen de beelden waarnaar je kijkt moeten scherp worden getoond.

En die beelden zal je hyper-realistisch en scherp zien, dankzij het 4K-HDR-scherm.

Verder is er een rooster voor ventilatie in de bril, en Sony gaf aan dat je hierdoor amper zal voelen dat je een headset draagt.

De PSVR2 heeft een aantal haptische trilmotoren die allerlei soorten bewegingen kunnen doorgeven, zodat een klein virtueel tikje anders aanvoelt dan een trilling, of een ander soort hardere digitale feedback.

Indien gewenst kan je een koptelefoon met snoer aansluiten via een minijack-aansluiting, en de PSVR2 kan worden aangesloten op de PS5 met een USB-C-kabel.

Even over de controllers: deze zien er echt gaaf uit, met een ronde vorm en in het midden een handgreep.

Er is vingerdetectie voor de duim, wijsvinger en middelvinger, waardoor de controller je vingers kan detecteren zonder dat je op een knop moet drukken.

Kortom, de PSVR brengt niets echt innovatiefs op de markt, maar lijkt wel in alle opzichten een verbetering te zijn op de huidige opties.

Tot slot nog een leuk weetje: de eerste game voor de PSVR2 wordt ontwikkeld door de Amsterdamse ontwikkelaar Guerilla Games, en zal zich afspelen in de wereld van Horizon.

De PlayStation VR2 komt uit begin 2023, en Sony heeft aangekondigd dat ze van plan zijn om bij introductie minstens twintig games beschikbaar te stellen.

Leave a Comment