Voor echte autoliefhebbers zal ‘t dit weekend even lastig kiezen zijn: naar Italia à Zandvoort of naar het Concours d’élégance Paleis het Loo? Ons voorstel: op zaterdag naar Apeldoorn, op zondag naar Zandvoort! Zelf zegt de organisatie van ‘Het Loo’ dat de status van het Concours d’élégance als grootste autofeest van Nederland definitief is gevestigd. Daar plaatsen wij kanttekeningen bij, want er zijn veel meer grote autofeesten, zoals onlangs in Lelystad. Maar in Apeldoorn vindt u wel een unieke mix van erg mooi klassiek, erg mooi eigentijds en erg mooie lifestyle. Dat maakt het ook voor mensen met iets minder autopassie tot een aangenaam evenement.
Onder de fraaiste klassieke en moderne auto’s spelen zeven gloednieuwe, begerenswaardige auto’s waarvan nu al zeker is dat het klassiekers van de toekomst zullen zijn een hoofdrol tijdens dit evenement. Dat zijn de Fiat 124 Spider, Maserati Levante, Tesla Model X, Porsche 911R, Alfa Romeo Giulia, Ferrari 488 en Alpine die als Nederlandse primeurs op 2 en 3 juli de harten van iedere autoliefhebber op hol brengen. De moderne droomauto’s zorgen voor een fraai contrast met de concoursklasse ‘unrestored’, waarin klassiekers deelnemen die na het verlaten van de fabriek niet meer grondig gerestaureerd of verbouwd zijn en waarvan de aanwezige patina in grote mate de charme bepaalt. Het gaat hier om modellen die al meer dan vijftig jaar oud zijn.
Platje
Charme hebben ook de roemruchte Nederlandse automerken Daf, Gatso, Eysink en Spyker waarvan modellen te zien zijn op de stand van de Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC). Gatso is overigens niet vertegenwoordigd in de vorm van een flitspaal langs de Koningsbaan tijdens de Vredestein Classic Sprint, maar middels ‘Platje’, het enige overgebleven exemplaar van de extreem lage Gatso 1500 Sport uit 1949.
Behalve heel veel auto’s en lifestyle is er op Het Loo ook een bijzondere fototentoonstelling te zien: ‘De dames van tweeduizend kilometer’. In de jaren twintig en dertig reisden twee vrouwen, Tine Baanders en haar partner Teun Timmner, met hun Amilcar sportwagens door Europa. Van Bergen in Noorwegen tot Brindisi in de hak van Italië maakten zij foto’s, waarop niet alleen hun eigen auto’s een belangrijke rol speelden, maar ook de bijzondere auto’s die zij tegenkwamen. Ondertussen deinsden Tine en Teun er niet voor terug zelf banden te wisselen en olie te verversen. In Italië kregen de twee de bijnaam ‘Le donne dei due mila chilometri’, ofwel ‘de dames van tweeduizend kilometer’, refererend aan de afstand tussen Amsterdam en Brindisi. De foto’s van de racende dames behoren toe aan de Collectie Baanders en tijdens de expositie op 2 en 3 juli houdt Ambrosius Baanders, achterneef van Tine en beheerder van de collectie, een lezing over de reizen die zijn oudtante en haar partner maakten.
App
Autoliefhebbers die tijdens hun bezoek aan het concours in de paleistuinen op de hoogte willen blijven van alle gebeurtenissen tijdens het evenement, de Sprint en andere actualiteiten, kunnen de AreaMessage app downloaden. Via deze app worden bezoekers geïnformeerd over het programma en is het mogelijk om een stem uit te brengen op de genomineerde klassiekers die strijden om de publieksprijs. De app is gratis beschikbaar in de appstore.
Klassiekerparking
Bezoekers die naar Apeldoorn komen met een klassieke auto (gebouwd voor 1976) mogen gratis parkeren op een van de velden van het paleis, de zogenaamde klassiekerparking. Ook dit jaar worden weer honderden klassieke auto’s verwacht. Zij vormen al jaren een van de populairste attracties van het Concours d’élégance Paleis het Loo. Zelden is een groter aantal en diversere collectie klassieke auto’s van zo dichtbij te bewonderen.
Voorverkoop
Kaarten voor het Concours d’élégance Paleis het Loo zijn in de voorverkoop (tot 1 juli 18:00) met tien euro korting online verkrijgbaar. Op 2 en 3 juli kunnen kaarten voor het evenement aan de kassa worden aangeschaft. Prijs per kaart bedraagt dan 30 euro. Meer informatie voor deelnemers en bezoekers is te vinden op de website van het evenement: www.concourselegance.com.
Leave a Comment