Het belangrijkste dat elke bedrijfseigenaar of wagenparkbeheerder die zakelijke tankkaarten overweegt onthouden moet is dat er in wezen zonder tankkaarten geen echte manier bestaat om de brandstofkosten te beheersen. Dit kan betekenen dat er jaarlijks honderden of duizenden euro`s aan brandstof worden uitgegeven zonder dat er iets is om hier toezicht en controle op te houden.
1) Facturering tankkaart
De eerste merkbare voordelen van het gebruik van zakelijke tankkaarten is de facturering. Bedrijfseigenaren en wagenparkbeheerders hoeven niet langer stapels bonnen, onkostendeclaraties te doorzoeken om een passend niveau uit te werken voor de terugbetaling van kilometerstand. Brandstofkosten zijn direct zichtbaar op de facturen.
De Zesde Europese BTW-richtlijn stelt dat BTW alleen kan worden teruggevorderd als de transactie plaatsvindt tussen twee btw-organisaties. Dit kon alleen worden bereikt via een aankoopmechanisme, zoals een tankkaart, waarmee op naam van het bedrijf kon worden gefactureerd. Het kan niet worden gedaan met bonnen voor brandstof van uw personeel.
2) Tankkaart rapporten
Aan het einde van elke maand zal de wagenparkbeheerder een volledig managementrapport ontvangen. Deze kan worden gebruikt om te controleren en bij te houden welke chauffeur de meeste brandstof koopt en tegen welke prijs, evenals bij welke tankstations ze tanken en hoe vaak.
Deze rapporten zijn elektronisch beschikbaar zodat ze rechtstreeks kunnen worden ingevoerd in de computersystemen voor wagenparkbeheer. Ze tonen details van elke transactie – welke kaart is gebruikt; de datum, het uur en de locatie van de transactie; de voertuigregistratie, de hoeveelheid en het type gekochte brandstof plus de voertuigkilometrage.
3) Tankkaarten maken contant geld overbodig
Het klassieke voordeel van tankkaarten is dat chauffeurs geen contant geld meer hoeven te hebben om brandstof te kopen. Hoewel dit aantoonbaar een gezondheids- en veiligheidsvoordeel is, vermindert het ook de administratiekosten van het bedrijf omdat declaraties gemakkelijker kunnen worden berekend.
4) Tankkaart netwerk
Brandstof kan worden gekocht via een specifiek netwerk van tankstations. U moet ervoor zorgen dat deze handig zijn voor uw chauffeurs. Veel bronnen op de netwerken werken 24 uur per dag en de kaart kan zelfs in onbemande stations worden gebruikt, wat u en uw chauffeurs extra flexibiliteit biedt.
5) Tankkaart prijzen
Met een tankkaart heeft u waarschijnlijk prijzen die in het hele land vaak consistent zijn, wat de administratie opnieuw vermindert. Veel tankkaarten bieden korting op de nationale gemiddelde pompprijs op het voorterrein, wat aanzienlijke financiële besparingen kan betekenen. Bekijk de prijsopties.
6) Tankkaart controle
Tenslotte laten alle bovenstaande punten; de grotere controle, het gemak voor alle chauffeurs en beheerders en de kostenbesparingen op administratie zien dat bedrijfseigenaren en wagenparkbeheerders de brandstoffraude, welke een grote druk op de bedrijfsfinanciën kan zetten, enorm kunnen verminderen.
Leave a Comment