Als onderneming staan er altijd uitdagingen voor de deur. Aan het begin is het al een uitdaging op zich om de onderneming te starten en allemaal draaiende te houden, en hoe verder je vordert hoe meer uitdagingen er op je pad zullen komen. Als ondernemer hoort dit erbij en is dit alleen maar leuk, maar soms is het ook lastig. Om dit op te lossen kun je een plan opstellen. Met een concreet plan wordt het streven naar succes namelijk een stuk makkelijker.
Een plan om je doel te bereiken
Je hebt in veel gevallen een plan nodig om te bereiken wat je wil bereiken. In de praktijk is het namelijk vrijwel altijd zo dat als je ergens een plan voor hebt, je het doel een stuk makkelijker bereikt dan wanneer je dit doet zonder plan. Als je een doel voor ogen hebt, maak dan ook direct een plan voordat je de eerste stappen al gaat zetten.
Communicatieplannen
Neem als voorbeeld het bereiken van je doelgroep en het vergroten van de groep van klanten. Dit doe je niet zomaar, maar hier is een goed en uitgebreid plan erg geschikt voor. Zo’n communicatieplan is erg handig en vertelt je hoe je de klant aanspreekt, wat voor middelen je hierbij gebruikt en wat voor soort berichten je verstuurt. Per onderneming en per branche verschilt dit namelijk heel erg. Dit is verbonden aan de onderneming en het is daardoor ook belangrijk dat je hier goed onderzoek naar doet voordat je het communicatieplan maakt. Nu denk je, hoe maak ik een communicatieplan? Dit kun je zelf doen, maar ook kun je hulp inschakelen van bijvoorbeeld een marketingbureau.
Maak je doelen SMART
Voor andere doelen kunnen natuurlijk ook plannen opgesteld worden. Een doel kan groot zijn of klein, een plan kan altijd opgesteld worden. Zorg er altijd voor dat je jouw doelen meet door middel van de SMART methode. Maak je doelen specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Stel je een doel zonder naar deze punten te kijken? Dan is het vaak een vage omschrijving van iets wat je wil. “Meer klanten” is erg vaag en niet meetbaar, terwijl “1000 bestellingen in juli” wel meetbaar is. Je weet dan precies waar je aan toe bent, waar je naartoe moet werken en nog belangrijker: wanneer je het doel behaald hebt. Wees ook realistisch en stel liever kleinere doelen dan een te groot doel. Haal je een doel niet, kan dat jouw motivatie verminderen en dat wil je natuurlijk niet.
Leave a Comment