Wat is het duurste parfum van 2019? Het is de DKNY Golden Delicious Million Dollar Fragrance Bottle ter waarde van één miljoen dollar. Veel van de prijs gaat echter niet over wat er in de fles zit, maar de fles zelf, een hoorn des overvloeds aan edelstenen van de beroemde juwelier Martin Katz.
Iedereen wil goed ruiken om een goede indruk op anderen te maken. Om deze reden wordt verwacht dat in 2019 de wereldwijde geur-, anti-transpirant- en deodorantmarkt naar verwachting €65 miljard zal bedragen. Waarom zijn mensen eigenlijk bereid om enorme bedragen uit te geven aan dure parfums? Verfrissende parfums stimuleren onze reukzenuwen en hersengebieden, die onze emoties en herinneringen beheersen.
Laten we nu eens kijken waarom sommige parfums zo duur zijn. Sommigen van hen kosten wel enkele duizenden euro’s. Er zijn drie belangrijke redenen die de prijzen van de duurste parfums opdrijven. Dit zijn: zeldzame ingrediënten, marketingkosten en verpakkingskosten.
Zeldzame ingrediënten
Laten we beginnen met de zeldzame ingrediënten. Veel parfums zijn gemaakt van de muskus die wordt uitgescheiden door een zeldzaam dier of een olie die wordt verkregen uit een boom, een wortel of een bloemblad. Aan de andere kant zijn sommige geuren goedkoop omdat ze zijn vervaardigd met synthetische ingrediënten, die in een laboratorium zijn gemaakt.
Neem het Joy parfum van Jean Patou als voorbeeld. Deze geur behoort tot de duurste parfums omdat er 28 dozijn rozen en 10.600 jasmijnbloemen nodig zijn om één enkel flesje te maken. De maker krijgt slechts 30ml olie uit 8.000 jasmijnbloemen. Andere zeldzame ingrediënten in dit parfum zijn orris, grijze amber van potvissen en Bulgaarse roos.
Marketing & verkoop
Het tweede element dat de prijzen van de duurste parfums opdrijft, is de marketing en de verkoop. Parfummakers besteden veel geld aan advertentiecampagnes en aan beroemdheden, die de parfum moeten aanbevelen. De klant betaalt uiteindelijk deze kosten. De ironie is dat je misschien op zoek bent naar een geur die de beroemdheid aanbeveelt, maar in het echte leven misschien niet eens gebruikt.
Een andere strategie die wordt gebruikt door de duurste parfummerken is om hun product op de markt te brengen als een goede wijn of als kunst. Ze brengen slechts een beperkt aantal flesjes op de markt en deze exclusiviteit genereert buzz en interesse. Er zijn veel rijke kopers, die bereid zijn om een astronomisch bedrag te betalen om op te kunnen scheppen over het bezitten van een exclusieve fles van een topparfummerk.
Verpakking
Ten slotte speelt ook de verpakking een grote rol bij de hoge prijzen. Sommige parfummerken verpakken hun product in fijne en dure Baccarat-kristallen flesjes. Anderen plaatsen massief gouden stukjes of diamanten op de flesjes en dit verhoogt natuurlijk ook de uiteindelijke prijs.
Nu je hebt geleerd over de aantrekkingskracht van parfums en de redenen voor de hoge kosten van de topmerken, gaan we nu naar de feiten kijken en naar de top 10 van duurste parfums van 2019.
10. Annick Goutal Eau d’Hadrien – € 395 per 30ml
Deze geur werd gelanceerd in 1981 en is tegenwoordig nog steeds populair. De ingrediënten zijn een mix van citrus, kruiden en zoet, basilicum en ylang-ylang. Deze geur is ideaal bij avondkleding. De fles is aantrekkelijk vormgegeven in een unieke vorm. Het product is een gezamenlijke inspanning van twee topbedrijven, namelijk Francis Camail en Annick Goutal en het is tientallen jaren na de introductie nog steeds spraakmakend.
9. JAR Bolt of Lightning – € 690 per 30ml
Dit is een bloemengeur voor vrouwen, die werd gelanceerd in 2001. De ingrediënten zijn groene blaadjes, verse tuberoos en oosterse bloemen verpakt in een mooi met de handgemaakt flesje dat in elke badkamerkast of op elke kaptafel de aandacht trekt. JAR staat voor Joel A. Rosenthal, een juwelier, die dit artikel heeft bedacht.
8. Joy door Jean Patou – € 750 per 30ml
Jean Patou is een topmerk in de parfumindustrie. Hij maakte Joy dubbel explosief door twee keer zoveel ingrediënten toe te voegen. De jasmijnbloemen worden geoogst in een periode van twee weken in de zomer en komen uit de stad Grasse, Frankrijk. Eén van de belangrijkste redenen voor de hoge prijs is dat er elk jaar maar 50 limited edition-flesjes Joy worden gemaakt.
Joy heeft een interessante geschiedenis. Het werd oorspronkelijk gemaakt door Henri Almeras die in 1929 samenwerkte met Jean Patou om deze geweldige geur te produceren. De geur heeft de kracht om depressies te verminderen en de drager zich levendig en vrolijk te laten voelen. Geen wonder dat het tegenwoordig nog steeds populair is.
7. Caron Poivre – € 900 per 30ml
Deze unieke geur werd in 1954 gecreëerd ter herdenking van 50 jaar geurproductie door Caron. Het is een intrigerende geur die een pittige peperige geur combineert (poivre betekent peper in het Frans) met een houtachtige basis en een rijk bloemenhart. Het resultaat is een dapper, sterk en opwindend unisex parfum dat op een smaakvolle wijze is verpakt in een aantrekkelijk handgemaakt Baccarat-flesje, dat is verfraaid met een luxueuze witgouden band om de hals en kristal.
6. Hermès 24 Faubourg – € 1.350 per 30ml
Dit parfum is zo duur omdat er slechts 1.000 exclusieve flesjes van zijn gemaakt. De onvergetelijke geur is het resultaat van de combinatie van iris, sandelhout, amber, vanille, ylang-ylang, patchouli, gardenia, jasmijn en oranjebloesem. Deze ingrediënten worden gecombineerd om een langdurige, rustgevende geur te creëren, die de stemming verbetert. Het parfum dankt zijn naam aan het adres van de flagship store van Hermès in Parijs. Het werd gemaakt door Bernard Bourjois en Maurice Roucel en verpakt in elegante kristallen flesjes van 30ml van Saint-Louis.
5. Clive Christian No. 1 – € 1.950 per 30ml
Clive Christian is één van de beste makers van hoogwaardige parfums. Hij heeft een aantal populaire geuren gecreëerd waaronder de nr. 1. Dit parfum werd in 2001 als de duurste geur beoordeeld en in 2006, toen de originele edities werden gelanceerd. Er zijn twee geuren: Floral Oriental voor dames en Woody Oriental voor heren.
Er is goede reden voor de luxe geur van dit luchtje. De toptonen zijn gemaakt van tijm, kardemom, Siciliaanse mandarijnnootmuskaat, limoen en bergamot. De harttonen zijn een combinatie van lelietjes-van-dalen, roos, jasmijn, ylang-ylang en heliotroop. De basisnoten zijn een resultaat van vetiver, vanille, amberhout, cederhout en sandelhout. Deze betoverende parfum is verpakt in een handgemaakt kristallen flesje met een hals van 24-karaats verguld sterlingzilver, bezet met een solitaire.
4. Chanel Grand Extrait – € 3.775 per 30ml
Misschien wel het meest beroemde merk in de parfumindustrie, Chanel, heeft deze geweldige geur in 1921 gecreëerd. Het is een schat geworden die wordt gezocht door geurliefhebbers en parfumkenners. Deze vrouwelijke geur ademt de geur van verse abstracte bloemen. Het is aantrekkelijk verpakt in een meesterlijk kunstwerkje.
In 1921 wenste Coco Chanel een uniek parfum te maken, dat niet kon worden gekopieerd. Designer Ernest Beaux verplichtte haar om dure ingrediënten uit die tijd te gebruiken, zoals het superieure ylang-ylang, de koolroos en jasmijn uit Grasse. De geur werd vervolgens versterkt met zijn kenmerkende eigenschap, namelijk een overdosis van 1% alifatische aldehyden, een chemische stof die geuren verbetert.
3. Baccarat Les Larmes Sacrees de Thebes – € 6.100 per 30ml
Baccarat was oorspronkelijk een maker van onberispelijke kristalproducten en trad in de jaren negentig toe tot de geurindustrie. Dit item maakt deel uit van de drie exclusieve limited-edition parfums. De geur is het resultaat van een combinatie van mirre, wierook, muskus, sandelhout, mirte, basilicum, kardemom, ylang-ylang, geranium, jasmijn en ambergris, dat smaakvol is verpakt in een unieke piramide-vormige kristallen flesje.
De naam van de geur betekent “de heilige tranen van Thebes” en is ontworpen door Christine Nagel. Eén van de belangrijkste redenen waarom het zo duur is, is omdat het flesje door Baccarat-experts met de hand is gemaakt, met op de top van het dopje een amethistkristal. Het flesje heeft een bel van geel kristal, die erin is geblazen en die geur herbergt.
2. Clive Christian No. 1 Imperial Majesty Perfume – € 11.500 per 30ml
Deze betoverende en verfijnde geur voor vrouwen wordt gecreëerd door een combinatie van ingrediënten, waaronder Tahitiaanse vanille, ylang-ylang, rosa centafolia, Italiaanse kaneel, jasmijn, orris-wortel en rozenolie. Je voelt je wanneer je dit parfum draagt zeker als de Griekse godin van de liefde en schoonheid, Aphrodite.
De geur is een creatie van de beroemde parfumeur Roja Dave. Het hoogtepunt is het unieke flesje, dat gemaakt is van een materiaal dat heel moeilijk is om mee te werken omdat het, als de zorgvuldigheid niet wordt gehandhaafd, gemakkelijk kan breken tijdens het productieproces. De hals van de fles is gemaakt van 18-karaats gouden inzet met een briljant geslepen diamant van vijf karaat.
1. DKNY Golden Delicious Million Dollar Fragrance Bottle – € 900.000
Dit recordbrekende duurste parfum werd gezamenlijk gemaakt door de beroemde ontwerper DKNY in samenwerking met de bekende sieradenontwerper Martin Katz. De belangrijkste reden voor de exorbitante prijs is het unieke flesje met een 2,43-karaats gele diamant in de dop, 4,03-karaat roosgeslepen diamant, 3,07-karaat ovaal geslepen robijn, 1,06-karaat paraiba-toermalijn uit Brazilië, 4 roosgeslepen diamanten, 15 prachtige roze diamanten uit Australië, 7,18-karaat ovale stersaffier uit Sri Lanka, 2700 witte diamanten en 183 gele saffieren.
Elke steen werd zorgvuldig met de hand geplaatst en het hele productieproces duurde ongeveer 1.500 uur. Maar het harde werken en de ijver was het wel waard, want het eindresultaat is een verbluffend beeld van de skyline van New York City. Dit parfum van één miljoen dollar is gemaakt voor een nobele zaak omdat de opbrengst van de verkoop werd geschonken aan de liefdadigheidsorganisatie ‘Action Against Hunger’.
Leave a Comment