Als je ondernemer bent, wil je over het algemeen niets liever dan een grote groep tevreden klanten. Het gemak waarmee dit te realiseren valt, is sterk afhankelijk van de branche waarin je actief bent. In bepaalde sectoren is de vraag zeer groot, waardoor het je niet veel moeite zal kosten om klanten te vinden. De installatietechniek is hiervan een goed voorbeeld, maar ook veel andere vaklieden kunnen de drukte nauwelijks aan. Heb je echter een bepaald product in de verkoop dat mensen nog niet goed kennen of waarbij sprake is veel concurrentie, dan zul je voortdurend moeten werken aan jouw naamsbekendheid. Een vaak toegepaste methode is het weggeven van producten waarop jouw logo en contactgegevens staan.

Een band met je klant

Waarom komen mensen graag terug bij een bepaald bedrijf? Omdat ze tevreden zijn over hun eerdere ervaringen. Ze voelen zich er thuis en ze het is de kunst om die tevredenheid zo hoog mogelijk te houden. Door af en toe iets extra’s te doen, bouw je een band met je klant op die bestand is tegen de concurrentie. Vergelijk het maar met een goede relatie tussen twee mensen. Er zijn altijd wel kapers op de kust, maar als het thuis goed zit, blijf je loyaal aan je partner. Het weggeven van promotionele artikelen is een beproefde truc om ervoor te zorgen dat mensen zich echt gewaardeerd voelen. Laat bijvoorbeeld handdoeken bedrukken en geef die cadeau aan je trouwe klanten. Je kunt zo’n cadeau ook inzetten als bonus bij het bereiken van een bepaalde omzet.

De kleine dingen die het doen

Natuurlijk hoeft een cadeau niet altijd heel prijzig te zijn. Al voor een zeer bescheiden bedrag kun je bedrukte artikelen scoren om weg te geven aan klanten. Je kunt er zelfs voor kiezen om niet alleen klanten, maar ook potentiële klanten op die manier iets toe te stoppen. Soms laten bedrijven bijvoorbeeld pennen of aanstekers bedrukken om die weg te geven op beurzen of markten. Dat zijn kleine presentjes die iedereen wel kan gebruiken en waar je dus als bedrijf gemakkelijk mee scoort. Intussen blijft de ontvanger wel steeds geconfronteerd met jouw bedrijfsgegevens en heb jij dus een punt gescoord. Het effect van dergelijke weggeefartikelen is niet direct te meten, maar het feit dat veel bedrijven het nog altijd doen, geeft wel aan dat dit effectieve marketing is. Bestel jouw relatiegeschenken makkelijk en snel via Loopper relatiegeschenken

Leave a Comment